Kreativita v době distančního vyučování

Byla by velká škoda se s veřejností nepodělit s aktivitami našich studentů, které probíhají i během distančního vzdělávání. Přináším vám malou ochutnávku toho, co studenti vytvořili…

I hodiny biologie lze propojovat s domácí praxí… a tak mne napadlo, že bych studentům zadala dobrovolný domácí úkol, kde by si zkusili upéct vlastními silami cokoliv z kynutého těsta. Různé druhy chlebů vyráběly již všechny vyspělé kultury napříč historií. Údajně první poznatky o chlebu sahají až do období 10 000 let př. n. l., tak proč to nezkusit?

Co určitě budeme potřebovat, je buďto kvalitní droždí či ještě lépe domácí kvásek. Výroba kvasu může být trochu obtížná, dnes ovšem není problém sehnat kulturu kvasu od někoho jiného a ten svůj si pak v domácích podmínkách udržovat při životě a využívat ho při pečení dle potřeby. Tak trochu mi to připomíná péči o domácího „mazlíčka“. Kvas je potřeba občas nakrmit, přidat trochu odstáté vody a mouku, kterou se bude „živit“. A co vlastně kvas je? Kvas je v podstatě symbiotická kolonie mikroorganismů, která se živí organickými látkami obsaženými v mouce, tedy především sacharidy. Odpadními produkty jejich trávicích procesů jsou různé chemické látky - nejdůležitější pro pečení je produkce oxidu uhličitého, který těsto kypří.

Překvapil mě zájem studentů. Velký obdiv pro ty, kteří se rozhodli upéct právě domácí chleba. Studenti mi poslali postup a fotky hotových produktů a to např.: domácích buchet, houstiček, chlebů, koláčů, vánoček a dokonce lákavě vypadajících donutů. Skvělé kynuté buchty vytvořila Eliška Philippová. Postupovala podle rodinného receptu. Julie Běláčová vyzkoušela svoji první kynutou pizzu, na které si pochutnala celá rodina a Anička Ryšavá upekla spolu s babičkou domácí houstičky. Ukázky výtvorů naleznete v galerii pod článkem.

Nyní přejdeme od pečení k estetické výchově. Studenti byli na začátku školního roku seznámeni s praktickou náplní hodin estetiky. V těchto hodinách máme větší prostor pro individuální vyjádření studentů. Byl zadán rámcově úkol, který měl být zvládnut během jednoho pololetí. Ovšem studenti měli při výběru motivu, materiálu a techniky celkem volnou ruku. I přes obtíže spojené se současnou situací, většina studentů zvládla odevzdat včas. Mnoho studentů si jako námět svého díla vybralo vytvoření 3D projektu, například domečku či krajiny s použitím přírodním materiálů. Jiní své dílo ztvárnili na plátno či na čtvrtku. Velký obdiv pro studenty, kteří se rozhodli zpracovávat dřevo. Skvělý nápad byl například takzvaný hmyzí hotel, který plní i ekologickou funkci, poskytuje totiž obydlí ohroženým druhům hmyzu. Někdy jako inspirace posloužila návštěva skutečného místa. Borek Bartl se rozhodl ztvárnit sopku Stromboli, jejíž zhotovení bylo celkem náročné. K vidění také v galerii.

I přes všechny komplikace této nelehké doby, se snažíme být kreativní. Věřím, že tuto dobu přečkáme… a o své nadšení a kreativitu nepřijdeme…

Mgr. Lenka Foberová

Publikováno: 22.02.2021