Projekt o proměně módy ve 20. století

Během projektu „Malé černé od Coco Chanel“ jsme zjišťovali, jak se měnila móda a módní doplňky ve 20. století. Nejprve jsme zajeli do Prahy a v Národním muzeu si prohlédli výstavu šatů, které nosily první dámy od Charlotty Garrigue Masarykové po Evu Pavlovou. V Muzeu Kampa následovala výstava ikonických šatů ze 60. a 80. let 20. století. V Městské knihovně Varnsdorf jsme poté zapátrali v odborné literatuře a ve skupinách zpracovali téma podle vlastního výběru. Někdo se zaměřil na barevnou typologii, další na historii spodního prádla či bot. Navštívili jsme rovněž depozitář Muzea Varnsdorf a prohlédli si snímky dokumentující proměny módy na Šluknovsku během 20. století. Dozvěděli jsme se základní informace o výrobě textilu ve Varnsdorfu. Nezapomenutelnou se stala lekce tkaní na malých stavech.

Jedním z výstupů projektu bylo pátrání v rodinných albech. Mladší účastníci projektu zaznamenali popisky fotografií. Ti starší pracovali s orální historií, vyzpovídali rodinné příslušníky, jejich odpovědi nahráli a následně přepsali do formuláře. Zaznamenali tak vzpomínky pamětníků na jejich setkání s módními trendy.

Závěrečným výstupem projektu se kromě rodinných vzpomínek staly skupinově zpracované postery na vybraná téma, např. proč bílé triko způsobilo revoluci? Proč se chlapečci oblékali do růžové barvy? Proč plavky dostaly název bikini? Kvintánky vytvořily dokonce časopis, který prozradil, v čem spočívala výjimečnost Coco Chanel. Při prezentačním projektovém dnu dostali účastníci možnost navrhnout si vlastní motiv, ten přenést do tiskařské pěny a následně otisknout na plátěnou tašku.

A jaké byly ohlasy účastníků projektu? „Projekt byl fajn, naučila jsem se nejen nové informace, ale i aktivity, jako práci na tkalcovském stavu nebo tisk obrázku na tašku, které se všem moc povedly. Ozvláštněním klasických školních projektů byl výlet do Prahy do Národního muzea a do Muzea Kampa.“ (Natálie K., oktáva B) „Celý program projektu bych shrnul za přínosný, a i zábavný díky kreativním činnostem, které jsme měli jako výsledek jednotlivý projektových dnů. Domácí práce, kdy jsme měli vyzpovídat našeho prarodiče mi ze začátku přišla složitá, ale nakonec jsem si s ní lehce poradil a byla ze všeho nejvíce přínosná, protože reflektovala život reálného člověka.“ (Jakub M., kvinta) „Projekt jsem si užila, jsem ráda, že jsme každý projektový den zkusit něco jiného. Ráda cokoli tvořím, takže byla pro mě zábava tvořit plátěnky.“ (Tereza H., sekunda)

Mgr. Klára Mágrová

Publikováno: 07.05.2024